Powered By Blogger

piątek, 4 lutego 2011

Czy specjalista od marketingu może skutecznie pomóc rozwinąć firmę?

Choć nie mieliśmy jeszcze okazji się spotkać, wiem już kilka rzeczy o Tobie…
·        Jesteś bardzo zainteresowany rozwijaniem swojej firmy
·        Chcesz prześcignąć konkurencję
·        Chcesz zwiększyć ilość swoich klientów a zarazem zmaksymalizować sprzedaż i zyski z niej

Jak zapewne wiesz, większość właścicieli firm i przedsiębiorców ma niezaspokojony apetyt na rozwijanie swojej firmy, jednak na ich drodze staje wiele przeszkód, które im to uniemożliwiają lub przynajmniej poważnie utrudniają. Oto główne problemy:

1.      Brak czasu.
2.      Brak praktycznej wiedzy z zakresu technik sprzedaży i marketingu, których skuteczność została udowodniona i sprawdzona w dłuższej perspektywie.
3.      Ludzie ci są tak głęboko pochłonięci przez swoją firmę i swoją branżę, że często nie potrafią pomyśleć kreatywnie i po prostu „kopiują” lub „klonują” to, co robią inni z branży.
4.      Próbowali już wszystkiego, co przyszło im do głowy i nie mogą już dalej rozwijać się w branży. To wszystko może oznaczać, że wciąż prowadzą wspaniałą firmę – pojawia się jednak frustracja, ponieważ przejście na wyższy poziom okazuje się być prawie niemożliwe. Sytuacja może też prezentować się odwrotnie: firma może walczyć o przetrwanie ponieważ jej właściciel jest bardziej „rzemieślnikiem” (tj. osobą, która doskonale wykonuje swoją pracę) niż przedsiębiorcą (tj. osobą, która wie jak zarządzać firmą).
5.      Niedobór gotówki.
Wiem już od Ciebie, że problemy sprawiają Ci głównie brak czasu i profesjonalnej wiedzy z zakresu marketingu i sprzedaży oraz przysłowiowy brak rąk do pracy. Istnieją zatem tylko dwa rozwiązania, które warto rozważyć…
ROZWIĄZANIE 1: Możesz zatrudnić doświadczonego „Dyrektora ds. Marketingu” z doskonałymi referencjami i doskonałymi wynikami z przeszłości.
Lub…
ROZWIĄZANIE 2: Możesz zaangażować (tak, nie boję się tego powiedzieć) konsultanta lub trenera z zakresu marketingu i rozwoju firmy!


Uwaga:
Żeby uprościć całą sprawę, od tej pory będę używała słowa „konsultant” odnosząc się do konsultanta ds. marketingu, trenera marketingu, konsultanta ds. rozwoju firmy etc.

Na początku pozwolę sobie szybko omówić Rozwiązanie 1 – zatrudnienie dyrektora ds. marketingu.  Jeżeli rozważasz takie rozwiązanie, ułatwię Ci sprawę podając kilka za i przeciw…

ZA

·        Jeżeli taka osoba wie cokolwiek o sprzedaży i marketingu, powinna mieć pozytywny wpływ na rozwój Twojej firmy.

Niestety, to wszystko co można dobrego powiedzieć o zatrudnianiu osoby, która miałaby zająć się marketingiem.  Ryzyko jest po prostu zbyt duże…

PRZECIW

·        Pensja dobrego dyrektora ds. marketingu może kosztować Cię ponad 250 tysięcy złotych. Jeżeli doliczyć do tego dodatkowe wydatki, zbliżamy się do kwoty 350-400 tysięcy złotych rocznie. To duże ryzyko finansowe. 
·        Jeżeli taka osoba zachoruje, wciąż musisz jej płacić.
·        Jeżeli zatrudnisz kogoś spoza własnej branży (co zawsze polecam), czas wdrożenia do specyfiki danej branży może wynieść 3-6 miesięcy. Dopiero po tym czasie możesz spodziewać się jakiegokolwiek zwrotu Twojej inwestycji.
·        Nawet jeżeli zatrudnisz kogoś z branży, minie 3 do 4 miesięcy, zanim pojmie on specyfikę działania Twojej firmy. Co gorsza, zatrudnienie kogoś z branży oznacza, że przyniesie on ze sobą własny "bagaż" doświadczeń, co często będzie oznaczać, że jego poszukiwania sposobów na rozwinięcie Twojej firmy nie wyjdą poza branżę. Takie podejście do zagadnienia jest ryzykowne i krótkowzroczne.
·        Wykształcenie nowego dyrektora ds. marketingu odnośnie działań Twojej firmy najczęściej oznacza, że musi on spędzić trochę czasu z osobami podejmującymi decyzje w firmie oraz z jej właścicielem – jednak wcześniej stwierdziliśmy już, że dużym problemem większości właścicieli jest właśnie brak czasu. 
·        Zanim się zorientujesz, dyrektor ds. marketingu będzie pracował dla Ciebie już rok, co oznacza, że nawet jeżeli się nie sprawdzi, bardzo trudno będzie Ci go zwolnić.
·        Stała wysoka pensja, nawet jeżeli jej część jest związana z premią, oznacza, że dyrektor ds. marketingu nie ma prawie żadnej motywacji do wzięcia byka za rogi i pchnięcia całej sprawy na dobrą drogę.  Wiesz jak to jest z pracownikami...  

Oczywiście dobry pracownik stara się i jest sumienny, jednak to zaangażowanie nigdy nie jest takie jak wtedy, gdy zaczynasz pracować na własny rachunek.

·        Nie ma żadnej pewności co do tego, czy ta osoba będzie w stanie rozwinąć Twoją firmę. I powiedzmy sobie szczerze, jej praca kosztuje Cię 350-400 tysięcy złotych rocznie. W zależności od tego, jakie osiągasz zyski, może to oznaczać, że tylko by wyjść na swoje, będziesz musiał zwiększyć sprzedaż niemal o milion złotych .

Jeżeli musi minąć 4-6 miesięcy, zanim ta osoba zrozumie, co jest jej zadaniem, oznacza to, że jeżeli będziesz chciał osiągnąć próg rentowności już w pierwszym roku, czeka Cię długa droga. Ale przecież sam próg rentowności nie jest Twoim celem, nieprawdaż? Chcesz zarobić więcej - dużo więcej!

Nie mówię oczywiście, że to nie może się udać. Oczywiście, że może. Jednak ryzyko, które podejmujesz wybierając to rozwiązanie, jest zbyt wysokie dla większości ludzi.

Co więc to wszystko oznacza dla Ciebie? Jedynym sensownym rozwiązaniem, które Ci pozostaje, to sprowadzenie pomocy z zewnątrz. Czyli decyzja o zatrudnieniu konsultanta – właśnie na tym zagadnieniu skupia się niniejszy Raport Specjalny. Raport skupia się głównie na elementach takiej decyzji oraz na głównych jej wadach. Jednak przede wszystkim musisz wiedzieć, czy konsultant naprawdę może Ci pomóc rozwinąć Twoją firmę.

Są trzy najważniejsze powody, dla których powinieneś przeczytać ten raport…

1.      By upewnić się, że wybierzesz właściwego konsultanta.

2.      By zredukować element ryzyka powiązany z decyzją, którą musisz podjąć.

3.      By dać Ci pewność siebie niezbędną do nawiązania bliskiej, trwałej i, co najważniejsze, zyskownej   współpracy.

Mogę Ci z pewnością obiecać jedną rzecz - po przeczytaniu tego raportu będziesz mógł podjąć przemyślaną decyzję o wyborze konsultanta.  Nie mogę zagwarantować sukcesu takiej współpracy, jednak da Ci ona największą szansę osiągnięcia Twoich celów biznesowych. Raport będę publikować co tydzień przez najbliższe 3-4 tygodnie. Do zobaczenia!